På den här webbplatsen använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Trygghetslarm

Larm från trygghetslarmen tas emot av Trygghetsjouren som är bemannad 24 timmar om dygnet året runt. Trygghetsjouren förmedlar sedan kontakten till dig som utförare.
Ansvarsfördelningen vad gäller ny brukare av trygghetslarm (pdf)

Akutlarm

Varje utförare ska ha tillgång till akutlarm i verksamheten. Akutlarmen hämtas på trygghetsjouren. Akutlarmen används i särskilda fall där behov av trygghetslarm snabbt behöver tillgodoses.
Ansvarsfördelningen vad gäller akutlarm (pdf)
Regler vid tekniska fel och akuta situationer (pdf)

Så fungerar trygghetslarm

Trygghetslarmet består av två delar, en basenhet som är kopplad till brukarens telefons huvudjack och en tillhörande larmklocka som bärs runt handleden. Brukare larmar genom att trycka på en larmklocka i sitt hem och kommer då automatiskt i kontakt med Trygghetsjouren. Trygghetsjouren förmedlar därefter kontakten med dig som utförare i hemvården. Viktigt är att du som utförare har en nyckel till brukarens bostad. Den bör kvitteras ut vi första hembesöket.

Larmet ska i första hand användas när något oförutsett händer exempelvis om brukaren ramlar eller blir sjuk.
Läs mer om trygghetslarmets funktioner och handhavanden

Återlämning av trygghetslarm

För återlämning av trygghetslarm kontaktar brukaren eller dess närstående dig som utförare. När larmet lämnas tillbaka ska även nyckel till bostaden återlämnas till brukaren eller dess närstående. Brukaren är ersättningsskyldig för ej återlämnade trygghetslarm eller trasiga larm eller larmklockor.
Ansvarsfördelningen vid avslut av larmbrukare (pdf)

Besöksadress: Verkstadsgatan 3B, Uppsala, plan 3. Besök anmäls i receptionen.

Kontakta Trygghetsjouren (dygnet runt)

018-727 51 70

Larminstallatörer (vardagar 8.00-17.00)

018-727 65 28
018-727 96 19
018-727 96 20